Acest demers legislativ are drept scop protejarea cetățenilor, în special a tinerilor, de influențele nocive ale acestor tipuri de reclame.
În prezent, în România, publicitatea la jocurile de noroc și pariurile sportive este omniprezentă. Oriunde te uiți, de la panouri publicitare uriașe și până la bannere online, mesajele care promovează câștiguri rapide și facile sunt imposibil de evitat. Publicitatea în mediul online este și mai agresivă, profitând de reglementările mai puțin stricte.
La televizor, reclamele la pariuri sportive sunt difuzate la orice oră din zi, cu o excepție: în timpul competițiilor sportive, aceste reclame sunt chiar încurajate, oferind o „portiță” legală pentru difuzarea lor în prime-time.
Aceste reclame sunt adesea susținute de celebrități sau foști sportivi care repetă neîncetat cat de ușor este să câștigi, inducând în rândul publicului o falsă senzație de siguranță și de oportunitate financiară. Pe platforme precum YouTube, vloggerii se filmează în timp ce joacă și mereu par să prindă lozul cel mare, creând iluzia că norocul este accesibil tuturor.
Publicitatea la jocurile de noroc este o formă subtilă de manipulare care promite câștiguri facile și rapide, dar în realitate, duce la ruinarea financiară și socială a multor oameni.
Proiectul de lege propus are ca obiectiv principal protejarea sănătății publice și reducerea incidenței în rândul tinerilor.
Este timpul ca România să se alinieze standardelor europene și să își protejeze cetățenii de aceste practici dăunătoare.
În contrast, țări precum Marea Britanie au recunoscut pericolele publicității la jocurile de noroc și au interzis vedetelor din sport sau showbiz să promoveze case de pariuri sau jocuri de noroc. De asemenea, Republica Moldova a interzis în 2021 toate formele de publicitate la jocurile de noroc, protejând astfel populația de influențele dăunătoare ale acestei industrii.
Realitatea si evenimentele recente ne demonstreazã faptul cã legislatia in vigoare nu protejeaza categoriile vulnerabile prin suficiente politici publice și măsuri de sprijin.” * a declarat viceliderul PSD Iulian Badea pentru Antena3.
Importanța interzicerii publicității
În România, nu există statistici naționale actualizate referitoare la numărul persoanelor afectate de dependența de jocuri de noroc, cu excepția unui studiu realizat în 2016 și finanțat de industria jocurilor de noroc. Această lipsă de date îngreunează eforturile de combatere a problemei și de implementare a măsurilor preventive adecvate.
Aceste reclame exploatează vulnerabilitățile psihologice ale indivizilor, inducând o senzație falsă de oportunitate financiară și succes ușor accesibil. Psihiatrii și experții în sănătate mentală avertizează că cel puțin 7 din 10 persoane care încearcă să renunțe la jocurile de noroc revin la acest obicei, demonstrând astfel cât de puternică și devastatoare poate fi această dependență.
Măsuri similare adoptate în alte țări au demonstrat deja efecte benefice, reducând numărul persoanelor afectate de dependența de jocuri de noroc și limitând accesul la aceste practici.
Inițiativa legislativă a tânărului deputat socialist, Iulian Badea, reprezintă un pas important în lupta împotriva dependenței de jocuri de noroc în România. Prin interzicerea publicității la aceste jocuri, se dorește protejarea cetățenilor de influențele negative și de capcanele financiare create de industria jocurilor de noroc. Proiectul de lege propus este o măsură fermă, dar necesară, pentru a asigura sănătatea și bunăstarea populației pe termen lung.
Recent, Organizația Mondială a Sănătății, a incadrat dependenta jocurilor de noroc in categoria bolilor psihice extrem de grave. Coroborat cu faptul cã numarul incidentelor cauzate de această dependentă conduc la pierderea veniturilor, a locurilor de munca, la destramarea famililor sau chiar la sinucideri, consider cã acest fenomen trebuie reglementat.
Conform psihologilor, cei mai expusi pericolului sunt tinerii. Aceștia nu pot face distinctia clara între joc, pariuri si dependentã. Un rol important in mentinerea interesului asupra jocurilor de noroc este reprezentat de reclamele si campaniile de marketing care au devenit foarte agresive in ultimii ani, concentrându-se cu precadere asupra tinerilor.”* a comentat viceliderul PSD Iulian Badea.
Source link